צעדים ראשונים - המדריך לבודק המתחיל חלק א



 
"צעדים ראשונים" - המדריך לבודק המתחיל

חלק א

מאת: לי-אור וסרצוג מקובר ודניאל גולד


שלום לכל המתעניינים בתחום הבדיקות, שוקלים לעשות הסבה מקצועית לתחום או אלו שנמצאים כבר בתוך התהליך. חוסר הוודאות, השאלות הרבות שלא נותנות מנוח, כל אלו מוכרים לנו מקרוב כאנשים שעשו הסבה בעצמם מתחומי עיסוק שונים לחלוטין. לאחר מחשבה לא מבוטלת החלטנו ליזום סדרת מאמרים, שתנסה לתת מענה עבור אלו שזה כל כך נחוץ להם וללוות את אלו שכבר נכנסו לתחום ונמצאים בתחילת דרכם. בנוסף, ריכזנו מספר מאמרים חשובים שיענו לכם על שאלות שכיחות נוספות.

עלינו
דניאל גולד
היי, אני דניאל, Head of QA & Automation Engineer בחברת Testim.io. בנוסף לעבודה התובענית בחברה צומחת (ממנה אני נהנה רבות), אני מרצה אורח לתחום הבדיקות, מעביר קורסים באוטומציה למתקדמים משולב DevOps ובעל בלוג טכנולוגי שזוכה לקוראים רבים וסקירות בפלטפורמות בארץ ולאחרונה גם בעולם. לתחום הבדיקות הגעתי מתוך בחירה מודעת. בחירה לעשות את מה שמאתגר אותי, בחירה לקום בבוקר ולעשות משהו משמעותי, בחירה לעבוד עם הראש ולהפעיל מחשבה יצירתית, בחירה לנצל את כל מה שמסובך באופי שלי בשביל להיות איש מקצוע טוב ומוערך. ביקורתיות, סירוב לקבל את הנאמר לי מבלי לבדוק את אמינות הדברים, מחשבה חוקרת ודמיון פרוע, כל אלו ליוו אותי כל חיי בלי שאדע לאיזה תחום עיסוק אפשר לרתום אותם. וכשגיליתי את אותו התחום, התאהבתי בו כמעט במיידי.
על איך הגעתי לעולם הבדיקות ניתן לקרוא כאן: מהמשאית לעולם הבדיקות - הדרך שלי להגשמה עצמית

לי-אור וסרצוג מקובר
היי, אני לי-אור, QA Team Leader & Release Manager ב- Vi (לשעבר LifeBeam). במסגרת עבודתי אני מנהלת את כל מערך הבדיקות בחברה לרבות גיוס והכשרת בודקים לצוות שלי. תמיד הייתי מרותקת מעולם הטכנולוגיה בכלל ומעולם התוכנה בפרט, מהיכולת ליצור יש מאין באמצעות כמה שורות קוד. על אף נגיעה בתחום במסגרת מגמת מחשבים בתיכון, החלטתי להתמקד בדברים אחרים שחשבתי שיתאימו יותר ליכולות הניתוח שלי. לפני כחמש שנים מצאתי לשמחתי תחום שבו אני יכולה לשלב את שני הדברים ביחד, את היכולת לראות את התמונה הגדולה במקביל לירידה לפרטים והבנה טכנית שלהם. אני אוהבת להיות מוקפת בחדשנות ויצירתיות. האתגר להכיר ולהבין מוצר חדש ולגרום לו לעבוד בצורה הטובה ביותר מספק אותי לאין שיעור. אני דוגלת בהבנה של כלל המערכת כדי לתת תמיכה רחבה יותר במוצר מאשר להכיר רק צד אחד שלו לעומק וככה אני מנחה גם את הצוות שלי. 
הסיפור המלא על ההסבה שלי מופיע בגיליון 11 של מגזין עולם הבדיקות (עמוד 22): ממשפט לבדיקות תוכנה ומה שביניהם

איך הכרנו?
ההיכרות בינינו החלה בפורומים מקצועיים. מהר מאוד הבנו כי אנחנו רואים עין בעין וחולקים את אותן השקפות מקצועיות וההכרות הפכה לחברות. ההחלטה לחבור במאמר זה הייתה טבעית עבורנו. דניאל זוכר היטב מאין הגיע ובמה זה עלה לו לעבוד בתחום ולכן משתדל תמיד לעזור לכל מי שפונה אליו. בשנים האחרונות, ללא כל תמורה, הוא עזר ללא מעט אנשים. אלו שהתלבטו וגם כאלו שסיימו לימודים וחיפשו את דרכם המקצועית מצאו אוזן קשבת ועצה מועילה, וזאת כי הוא עצמו זוכר היטב מה זה להיות בנעליים האלו. 
לי-אור בעצמה חוותה סיפור של הסבה מוצלחת ובשנה האחרונה מגייסת ג׳וניורים לצוות שלה. היכולת לזהות פוטנציאל הוא אתגר לא פשוט אבל באותם רגעים היא מתמקדת בתהליך האישי שהיא עברה ובהזדמנות שניתנה לה בתחילת הדרך.

השנים הראשונות שלנו בתחום עיצבו והובילו אותנו לתפקידים הנוכחיים שלנו ולמי שאנחנו היום מבחינה מקצועית. מצאנו לנכון לחלוק את מה שעבד בשבילנו עם כל מי שחושב בעצמו לעשות את המעבר ולא בטוח כיצד.

פרופיל של בודק
ההבנה שאתם במקום הנכון, במקצוע הנכון, צריכה לבוא עם זיקה כלשהי לתחום. כדאי שתהיה לכם נגיעה לעולם הזה בשלב כלשהו בחיים בכדי לדעת האם זה מתאים לכם או לא. יכול להיות שבתיכון למדתם במגמה טכנולוגית, בצבא הייתם במודיעין, אולי למדתם תואר טכני (גם אם אין לו שום קשר למחשבים) ואולי פשוט חבר טוב עשה לכם סימולציה שגרמה לכם להתקף התמכרות למצוא את התשובה הנכונה או סקרנות בלתי נשלטת. זה יכול להיות ניסיון מלימוד עצמי בקורסים אונליין או תרגול פרקטי באתרי Crowdtesting. אולי אתם עובדים בהייטק אבל בתפקיד שונה לגמרי ומכירים מקרוב את מהות התפקיד. בשורה התחתונה אתם לא חייבים להיות Tech geeks אבל גם רצוי שלא תהיו טכנופובים, אחרת לא תוכלו למצוא את עצמכם בתחום התובעני הזה, הדורש מאיתנו כל הזמן להישאר בקצב הטכנולוגיה. במקרה של דניאל, התשוקה למקצוע התעוררה כאשר אחותו (שהייתה בזמנו מנהלת בדיקות) עשתה לו הדגמה על מנת שיבין האם הוא מתחבר למקצוע. היא הושיבה אותו מול מערכת שנראתה סופר מורכבת בזמנו והחלה לתשאל אותו מה הוא היה בודק בכל אחד מהפיצ'רים והשדות במסך. זה עבד, כי הוא מצא את עצמו מרותק בניסיון להתמודד עם האתגר שנזרק עליו. במקרה של לי-אור, השילוב בין המלצה של בן משפחה קרוב שכבר עבד בהייטק והכיר את העולם הזה כמו שהוא הכיר אותה, ביחד עם הזיכרון החיובי ממגמת המחשבים, הם שהיוו את הבסיס בהמשך הדרך לקבל את ההחלטה המכריעה להיכנס לעולם ההייטק ולתחום הבדיקות. ההיכרות, הבסיסית אמנם, עם עולם התכנות נתנה לה את הביטחון העצמי לצלוח את השינוי האינטנסיבי ואף להנות ממנו.
אם גם אתם במהותכם אוהבים לפרק דברים ו/או להרכיב אותם, לחקור ולנתח והכל באוריינטציה טכנולוגית אתם יכולים למצוא פה את מקומכם. אנחנו נוטים לחשוב שהיכולת לראות את התמונה הרחבה והיכולת לרדת לפרטי פרטים סותרים זה את זה, כשלמעשה הם מרכיבים פרופיל של בודק מוצלח ביותר. כזה שמכיר את המערכת הכי טוב בגלל שהוא יודע לחפור בתוכה. כזה שמשלים חוסרים בהגדרות שלה וגם יודע את החולשות שלה.

תלמדו מהסיבות הנכונות
מקצוע הבדיקות הולך ונהיה מאתגר יותר ויותר והרמה הנדרשת עולה כל הזמן. יש נטייה לחשוב שדריסת הרגל הנוחה והפשוטה ביותר לעולם ההייטק, עולם של מסיבות חברה והטבות שכר לכאורה, היא להשתלב בתחום הבדיקות. אך אם אתם מגיעים מהסיבות הלא נכונות תוכלו למצוא את עצמכם מחפשים עבודה הרבה אחרי שסיימתם את הקורס או התחלתם להתראיין. לכן, עצתנו היא ללמוד בדיקות רק אם באמת זהו התחום שמעניין אתכם. זו איננה תחנת ביניים וחשוב שיותר אנשים יבינו זאת. זהו מקצוע וקריירה לכל דבר. קריירה מאתגרת, מתגמלת, עם אפיקי קידום והתמקצעות שונים ומגוונים. חשוב להבין, למקצוע הזה יש היבטים מרגשים, מעניינים ומאתגרים, לצד פעולות מונוטוניות שיכולות לגרום למי שלא אוהב את העבודה כמכלול לרצות לשבור את המסך. תעשו שיעורי בית לגבי תחום הבדיקות. תבינו מהי המשמעות לעבוד בזה. קל לדמיין את עצמך יושב מול מחשב, מדי פעם מתקתק כמה פעמים על המקלדת, יוצא ל Happy Hour ומחכה למשכורת האסטרונומית שתכנס לך בעשירי לחודש. המציאות היא, שאחוז גדול של בוגרי הקורסים לא מוצאים את עצמם לאחר הלימודים. חלקם נושרים כבר במהלך הקורס וחלק מהבוגרים מתחילים לעבוד ומבינים מהר מאוד שהם לא במקומם הטבעי. רצוי גם להפנים שאתם הולכים ללמוד עולם חדש לחלוטין מאפס. טכנולוגיה חדשה כמו גם כלים, שיטות עבודה, סוגי תפקידים שונים בתעשייה, מילים ומונחים שנשמעים כמו סינית לאוזני אלו שלא באים מהתחום. לרמת ההשקעה שלכם יש השפעה ישירה על אחוזי הסיכויים שלכם להצלחה (זאת כמובן לצד עוד גורמים שיכולים לעזור או להרע לסיכויים שלכם במציאת עבודה).

לגבי היכן ללמוד (כן, אנחנו יודעים שזו שאלה שמטרידה רבים), התשובה היא שאין לכך תשובה אחת. הדרך הנכונה לבחור היא להתעקש להיכנס לשיעור ניסיון אצל המרצה בפועל של הקורס המיועד. נסו להתרשם עד כמה הוא ברור ומקצועי, עד כמה מתעכב ועונה על השאלות התלמידים. שאלו את החברים בכיתה מה דעתם על הקורס עד כה. בנוסף, בצעו השוואת סילבוסים בעזרתו של מישהו שכבר עובד בתחום (בדגש על מישהו שכבר עובד, מכיוון שהוא כנראה יוכל להסביר לכם עד כמה התוכן רלוונטי לתעשייה או עד כמה הוא מכיל נושאים שחשוב לדעת כידע בסיסי לעולם הטכנולוגי בכלל ולתחום הבדיקות בפרט).

אם אתם מתעניינים בבדיקות רק בשביל הכסף, תחפשו מקצוע אחר. שום סכום לא שווה להגיע בבוקר לעבודה בלי חשק ולצאת בסוף היום ממורמרים. אל תלכו לעבוד בבדיקות עם שאיפה לעבור לפיתוח. בדיקות זה מקצוע לכל דבר. זה בערך כמו להגיד "אני הולך לעבוד כרופא שיניים כי זו דריסת רגל לעבודה כרופא משפחה". אם אתה רוצה להיות מפתח - תלמד פיתוח. אלו שני מקצועות שונים שמצריכים דרכי חשיבה שונות וכישורים שונים (זאת, למרות שלפי דעתנו כל בודק רצוי שידע לפחות שפת תכנות אחת. זה יתרום לו להבנה מעמיקה יותר של מה שהוא בודק וזה גם כלי לארגז הכלים שלכם). עוד על מקצוע הבדיקות בפן היום יומי תוכלו ללמוד כאן: יום בחיי בודק – מהו בעצם מקצוע הבדיקות, בפן הפרקטי - יום-יומי?

ועוד משהו קטן אך חשוב שאנחנו שומעים יותר ויותר מפי בוגרים טריים ואפילו מאלו שעדיין לא סיימו את לימודיהם. תפסיקו לדקלם על ההתחלה, ובאופן עיוור, "להתקדם לאוטומציה". אוטומציה היא כלי בידיו של הבודק. לפני שרצים לאוטומציה אולי שווה להטמיע צורת חשיבה, תהליכי עבודה ותכנון נכונים. אפשר ללמוד ידע טכני אבל לא בונים בניין לגובה לפני שמחזקים יסודות. אוטומציה היא בסך הכל עוד ידע חשוב שכנראה תצטרכו לרכוש. על תפקידי האוטומציה השונים תוכלו לקרוא כאן: ניסיון לעשות קצת סדר בתפקידי אוטומציה בבדיקות וכאן: מהן תשתיות אוטומציה?

הקשיים במקצוע
ובכן, כמו בכל מקצוע, גם כאן יש את הדברים שקורצים יותר ויש את הסקסיים פחות וצריך לקחת את הטוב עם הרע. לדעתנו, רצוי לשקף זאת לאנשים לפני שהם מבזבזים זמן יקר וצוללים לעולם הזה.

יש ארגונים בהם הבודק נדרש לבצע בדיקות ברמה טכנית נמוכה יחסית או לבצע את אותם תרחישי בדיקה כתובים שוב ושוב לאורך מחזורי רגרסיה חוזרים ונשנים. בארגונים מסוימים הבודקים מבצעים בדיקות ממשקים בלי נגיעה משמעותית בטכנולוגיה והדבר לפחות עבורנו גורע מהעניין בעבודה. שוב, גם כאן יש כאלו שזה יתאים להם וכאלו שירגישו מתוסכלים מסוג ארגון שכזה. 

כחלק מהתפקיד, בארגונים מסוימים, תכתבו מסמכי בדיקה כאלו ואחרים. יש להבין שגם זו עבודה לא קלה שדורשת ריכוז, מחשבה על מקרי בדיקה ותיעודם בצורה מפורטת בתצורה של צעדים מנחים. יש הטוענים שזו עבודה מונוטונית שקשה לבצע לאורך זמן. 

ישנם ארגונים בהם ההיררכיה והתרבות הארגונית לא הכי ידידותיים לבודק ומאבקי הכוחות בין הצוותים יכולים לגרום לכם חוסר מנוחה ואי שביעות רצון וצריך לדעת אינטראקציה עם בני אדם היא חלק מהמקצוע. צריך ללמוד לעבוד מול בעלי התפקידים השונים בצורה פרודוקטיבית וסבלנית מבלי לוותר על סטנדרטים של ביקורתיות פורה. 

תחום הבדיקות הוא רחב מאוד. יש מגוון גדול של חברות, החל מארגונים המייצרים מכשור רפואי, בנקים, משרדים ממשלתיים, חברות רכב, ספקי מובייל ועד סטארטאפים טכנולוגיים שעובדים עם הטכנולוגיות הכי חדשניות בשוק. סט הכישורים והידע שנדרש מבודק הוא רחב מאוד. זהו אתגר מתמשך לעמוד בקצב דרישות התעשייה בכלל והחברות בפרט ותמיד תדרשו ללמוד על מנת להישאר רלוונטיים. בייחוד אם אתם מתחילים בחברה שמתעסקת בתחום נישתי וצריכים לעשות מעבר לתחומים אחרים. אנחנו חושבים שמשפט המפתח הוא להטמיע צורת חשיבה נכונה, כלים וטכנולוגיה אפשר ללמוד. לרוב, בודק מצוין הוא כזה שיודע מה צריך לבדוק במינימום זמן ולא ההוא שמכיר הכי הרבה כלים (למרות שיש מגייסים שיחלקו עלינו כנראה). גם כאן, אפשר להסתכל על זה כאל תובענות המקצוע, אבל עבור אחרים זה חלק מהדברים שגורמים להם לאהוב את התחום. 


אחריות. בארגונים מסוימים, הבודק אחראי על אחד ומעלה פרויקטים או פיצ'רים מורכבים ורוחביים. הדבר מרמז שעליו יהיה ללמוד לעומק מערכת מורכבת ומסובכת ולהיות מסוגל לנהל את מחזור החיים של החלק עליו הוא אחראי. לתת הערכות זמנים, לבצע סקירה על אפיונים ומסמכים טכניים, להתנהל מול צוותי הפרויקטים והפיתוח ולעמוד על שלו כשמשהו לא נראה לו מתנהל כשורה או תקין. בארגונים בהם אנחנו עובדים, לבודק תפקיד קריטי וטריביאלי במחזור חיי הפיתוח ועליו להבין שעל כתפיו חלק ניכר מהאחריות על שחרור תוצר איכותי. זה גם אומר תקופות של לחץ לא קטן כדי לעמוד בזמנים וביצוע משימות בזמן שהוגדר. יחד עם זאת, קיימת תחושה של חוסר הערכה לתפקיד הבודק כיון שהוא נתפס כגורם מעכב במקום גורם מאפשר. 

היתרונות של המקצוע
אם בכל זאת הגעתם עד לחלק הזה מבלי לברוח בצרחות, אנחנו שמחים לבשר לכם שלמקצוע הזה יש גם צדדים מאוד מספקים. 

העבודה השוטפת בארגונים רבים היא איננה מונוטונית. זו עבודה עם ומול צוותים, ניהול ישיבות מול המעורבים בתהליך הפיתוח ואם אין לכם בעיה לקחת אחריות ויוזמה, מהר מאוד תגלו סיפוק מכך שסומכים עליכם ומחופש הפעולה שניתן לכם. 

אתגר מתמשך - כל הזמן צריך ללמוד ועבור רבים מאיתנו זהו גורם המוטיבציה מספר אחד. מחקרים מוכיחים כי בן אדם שמרגיש מאותגר בעבודתו, מרגיש סיפוק רב יותר ומחזיק בה לאורך זמן רב יותר. 


להיות בודק זו הזדמנות לעשות משהו משמעותי ולהרגיש בהתאם. כשארגון סומך עליך להיות בורג קריטי בשחרור תוצר איכותי ונותן לך חופש פעולה לעשות את הנדרש על מנת לוודא את איכותו, ההרגשה היא שבאמת עוסקים במלאכה משמעותית ומוערכת. 

להיות בודק זו הזדמנות להשתמש בדמיון, להיות יצירתי, להתקיל, לחקור, להטיל ספק. עבור אנשים ביקורתיים ובעלי דרייב לעשייה זו הזמנות לפרוח. 

להיות בודק זו הזדמנות לגעת ב TOP של הטכנולוגיה ולקחת חלק אקטיבי בהיוולדו לעולם של מוצר חדש. לאוהבי הטכנולוגיה זו הזדמנות נהדרת להיות חלק מסביבה מאתגרת ועכשווית ביותר. 

למקצוע אפשרויות קידום רבות. מי שיתמקצע וישקיע בעבודתו יוכל תמיד להתקדם טכנית ולהיות איש מקצוע מוערך יותר, להפוך למוביל טכני בצוות, לעבור לניהול צוות, ניהול קבוצה ואף לתפקידי ארכיטקט בדיקות. מי שזה קורץ לו יוכל לעבור להדרכות. בשנים האחרונות נפתחות לבודקים דלתות גם מעבר לים לתפקידים ב"רילוקיישן" בדרגים בכירים יותר וחברות מסוימות אף שוכרות שירותי ייעוץ ארגוני לענייני אבטחת איכות. כמובן שאלו שרוצים לעבור תחום עיסוק, ישנם עוד תפקידים רבים אליהם אנשי בדיקות "מתגלגלים" כגון Scrum master, הובלת פרויקטים, פיתוח תשתיות אוטומציה, Release Managers ועוד ועוד. 

אנו מאחלים לכם המון הצלחה והגשמה עצמית. כולנו תקווה כי המאמר יעזור לאלו מכם הנמצאים בפרשת דרכים וקבלת החלטות לא קלות כלל. זכרו, אין דבר העומד בפני הרצון. אם אתם באמת אוהבים את המקצוע, הוא יאהב אותכם בחזרה!


Comments

Popular posts from this blog

Chromedriver - Under The Hood

Sharing is caring - Intro to Jenkins shared libraries

Build Your Own Custom AMI With Packer